ANALISIS PROGRAM KEGIATAN PENDIDIKAN PEMUSTAKA (USER EDUCATION) BAGI MAHASISWA BARU DALAM MEMANFAATKAN LAYANAN PERPUSTAKAAN
Jurnal Imam Bonjol:Kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ANALISIS PROGRAM KEGIATAN PENDIDIKAN PEMUSTAKA (USER EDUCATION) BAGI MAHASISWA BARU DALAM MEMANFAATKAN LAYANAN PERPUSTAKAAN
|
|
Creator |
Zuraidah, Zuraidah
Pakpahan, Elysa Fitri |
|
Subject |
User Education User Education, Utilization of services
|
|
Description |
The purpose of this study is to analyze how user education has been carried out, and how to use the service as well as what obstacles are encountered in implementing user education in the Padangsidimpuan IAIN Library Center environment to be studied in research. This type of research is qualitative with a descriptive approach by presenting the data obtained by paying attention to the translation sentence by sentence according to the information obtained from the results of interviews, observations and documentation. The results obtained after carrying out research and analysis of the data obtained are; librarian education carried out at UPT Padangsidimpuan IAIN Library Center until the time the research was conducted was in the good category. Utilization of library services increased in the range of 40.9% after librarian education was carried out for new students. The constraints faced when carrying out librarian education included; direct visits cannot be enforced for students because the number of students is not proportional to the availability of time. Users cannot immediately browse non-printed collections because of ma'had regulations which do not allow android for new students while living in the dormitory. Inadequate infrastructure and insufficient funding for activities are separate obstacles that should be taken into consideration.Tujuan penelitian ini menganalisis bagaimana pendidikan pemustaka yang telah dilakukan, dan bagaimana pemanfaatan layanan sekaligus apa kendala yang dihadapi dalam pelaksanaan pendidikan pemustaka di lingkungan UPT Pusat Perpustakaan IAIN Padangsidimpuan menjadi kajian dalam penelitian. Jenis penelitian ini kualitatif dengan pendekatan deskriptif dengan menyajikan data yang diperoleh dengan memperhatikan penjabaran kalimat demi kalimat yang sesuai dengan informasi yang diperoleh dari hasil wawancara, observasi serta dokumentasi. Hasil yang diperoleh setelah melaksanakan penelitian dan analisis terhadap data yang diperoleh yaitu; pendidikan pemustaka yang dilaksanakan di UPT Pusat Perpustakaan IAIN Padangsidimpuan sampai pada saat penelitian dilakukan berada pada kategori baik. Pemanfaatan layanan perpustakaan meningkat pada rentang 40,9 % setelah dilaksanakan pendidikan pemustaka bagi mahasiswa baru, Kendala yang dihadapi pada saat melaksanakan pendidikan pemustaka antara lain; tidak dapat diberlakukannya kunjungan langsung bagi mahasiswa disebabkan jumlah mahasiswa tidak sebanding dengan kesediaan waktu. User tidak dapat serta merta menelusur koleksi non tercetak karena peraturan ma’had yang tidak memperbolehkan android bagi mahasiswa baru selama tinggal di asrama. Sarana prasana yang kurang memadai dan pembiayaan kegiatan yang masih kurang mencukupi menjadi kendala tersendiri yang patut jadi pertimbangan.
|
|
Publisher |
Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2023-06-12
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.pustakauinib.ac.id/index.php/jib/article/view/271
10.15548/jib.v7i1.271 |
|
Source |
Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan; Vol 7, No 1 (2023): Edisi 1; 61-80
2579-3160 2549-1091 10.15548/jib.v7i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.pustakauinib.ac.id/index.php/jib/article/view/271/pdf
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Zuraidah Zuraidah
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|