Record Details

The Gift of Necessity, A Case Study of Lecturers’ Use of Webinars

IKOMIK: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Informasi

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title The Gift of Necessity, A Case Study of Lecturers’ Use of Webinars
 
Creator Broto, Mani Festati
Widyasari
 
Subject information and communications technology
webinar
work from home
 
Description This started as a brief and simple survey aimed to measure the extent to which university lecturers were compelled to attend webinars after the WfH policy was in place, in terms of motivation, challenges and benefits of webinar attendance. The survey also tried to see how instructors would one of their duties under the University Instructors’ Three Principles, i.e. active engagement in online seminars (webinars). It applies the descriptive qualitative approach to identifying how they understand the aspect of social interaction. This study focuses on how instructors make use of webinar technology out of necessity that later proved, time-wise, to be more effective and efficient in organization. ‘Time’ can be managed in the most efficient way possible, and turns out to be a gift, in that it facilitates the enhancement of knowledge. However, webinars still cannot be substitutes for the sorely-missed social interactions.
 
Dimulai sebagai survei singkat dan sederhana yang bertujuan untuk mengukur sejauh mana dosen universitas didorong untuk menghadiri webinar setelah kebijakan WFH diberlakukan, dalam hal motivasi, tantangan, dan manfaat dari kehadiran webinar. Survei ini juga mencoba melihat bagaimana instruktur menjalankan salah satu tugasnya di bawah Tiga Prinsip Instruktur Universitas, yaitu keterlibatan aktif dalam seminar online (webinar). Penelitian ini menerapkan pendekatan kualitatif deskriptif untuk mengidentifikasi bagaimana mereka memahami aspek interaksi sosial. Penelitian ini berfokus pada bagaimana instruktur memanfaatkan teknologi webinar karena kebutuhan yang kemudian terbukti, dari waktu ke waktu, lebih efektif dan efisien dalam organisasi. ‘Waktu’ dapat dikelola dengan cara yang seefisien mungkin, dan ternyata menjadi anugerah, dalam hal memfasilitasi peningkatan pengetahuan. Namun, webinar tetap tidak bisa menggantikan interaksi sosial yang sangat dirindukan.
 
Publisher Universitas Terbuka
 
Date 2021-07-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://jurnal.ut.ac.id/index.php/ikomik/article/view/1881
10.33830/ikomik.v1i1.1881
 
Source IKOMIK: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Informasi; Vol. 1 No. 1 (2021): July; 35-39
2798-9607
2807-1131
 
Language eng
 
Relation https://jurnal.ut.ac.id/index.php/ikomik/article/view/1881/889
 


www.freevisitorcounters.com